Home › Leiderschap ›
Brainstorming 2.0
Met deze eenvoudige upgrade zorg je voor een maximale output van je brainstorm-sessie.
Brainstorming & associatie
Iedereen heeft wel al eens aan een brainstormsessie meegedaan. Maar hoe zorg je nu voor een maximale output van zo’n sessie? Er loeren immers enkele brainstorm-gevaren om de hoek.
Zorg er in de eerste plaats voor dat iedereen aan het woord komt, en niet enkel zij met de luidste stem. Er schuilt echter een ander (en groter) gevaar om de hoek bij brainstorming. Een permanent gevaar dat creativiteit en breed denken de mond snoert: associatie.
Onze geest wijkt niet graag af en sluit nu eenmaal graag aan bij hetgeen iemand van de groep zegt. Wil je een probleem zo breed en volledig mogelijk aanpakken? Dan is er een update van je brainstorm-sessie vereist.
Voorbeeld associatie
Vragen we aan elke deelnemer in een groep om elk één willekeurige stad op te sommen, krijgen we Brugge, Gent, Antwerpen, Hasselt, … We blijven binnen steden in Vlaanderen. Begin je met New York dan krijg je tien echte grootsteden voor je aan Antwerpen komt.
Betere output
Het niveau van de brainstorming verhoogt alvast als je de deelnemers voorafgaandelijk vraagt om in stilte na te denken alvorens met de brainstorming te starten. Maar dan nog is de sociale “druk” zo groot dat men eigen voorstellen aanpast aan hetgeen eerdere intervenanten gezegd hebben.
Er is m.a.w. een extra techniek nodig die het gevaar op associatie drastisch vermindert: brainwriting.
“ De output van de brainstorming verhoogt alvast wanneer je de deelnemers voorafgaand vraagt om in stilte na te denken. Maar dat is niet voldoende.
Brainwriting
Brainwriting gaat nog een stap verder. In brainwriting worden de deelnemers verzocht om hun ideeën eerst op te schrijven, en pas daarna voor de groep te brengen. Als je deelnemers vraagt om bv 5 namen van steden eerst op te schrijven en pas daarna voor te lezen, is de kans op een brede panoplie van antwoorden veel groter. Ook wereldsteden en dorpen zullen zo aan bod komen.
Nochtans is ook hier de groepsdruk groot. In heel wat trainingen ondervonden we dat wanneer een 6de – 7e intervenant aan het woord kwam, deze niet las wat hij/zij had opgeschreven had, maar dingen verwoordde die in overeenstemming waren met de categorie die reeds aangebracht werden.
Wil je dus een uitgebreide, brede analyse, zowel van het probleem als van de oplossing, dan gebruik je best brainwriting en verzamel je de nota’s van de deelnemers, die je uiteraard aan het woord laat. Hierdoor verkleint de kans aanzienlijk dat de deelnemers zich aan de groep aanpassen.
“ Wil je een uitgebreide en brede analyse, dan gebruik je best brainwriting en verzamel je de nota’s van de deelnemers.
Volgende keer dan maar upgraden naar een brainwriting?
Zeker en vast! Bij BDDB houden we steeds rekening met het gevaar van associatie en gebruiken we brainwrite-principes, zowel tijdens onze groepscoachingen als in de strategische workshops die we organiseren.
Meer weten ?