Welbi is een nieuw online platform dat mensen uit de buurt samenbrengt om elkaar te helpen.
Welbi is een initiatief van Curando vzw en een samenwerking tussen verschillende partijen. Wij bouwden mee vanaf het prille begin, o.a. met marktonderzoek, een strategische workshop, consultancy rond UX en algemene strategie & advies.
Automatisch verzekerd
In je buurt
Snel & eenvoudig
Kies zelf wat en wanneer
Snel naar
Over Welbi
Welbi is een online platform dat mensen uit de buurt samenbrengt om elkaar te helpen.
Goedkoop en betrouwbaar voor wie helpende handen zoekt, gemakkelijk en fiscaal voordelig voor wie wil helpen. Zoek in je buurt, geef aan waarmee je wil helpen of waarvoor je iemand zoekt, en betaal nadien via de gratis app of je computer.
Eenvoudig, flexibel en betrouwbaar.
handen
om de hoek
Voor Welbi was het natuurlijk erg belangrijk om op voorhand een duidelijk beeld te hebben van de percepties en wensen van potentiële Welbi-gebruikers.
Om hier een diepgaand beeld over te krijgen, kan je beroep doen op kwalitatief marktonderzoek zoals diepte-interviews en focusgroepen. In het geval van Welbi hielden we tal van 2 uur durende diepte-interviews.
De bevindingen goten we in een overzichtelijk rapport. Daarnaast hielpen we de aanbevelingen in de praktijk te zetten (zie ook hieronder bij strategie & advies).
Wat is een diepte-interview?
Een diepte-interview is een kwalitatieve onderzoeksmethode tussen een interviewer en een respondent waarin a.d.h.v. gestructureerde, open vragen een bepaald onderwerp wordt besproken. Bedoeling is om percepties, redenen, meningen enz. te achterhalen.
Gespreksduur: 1,5 – 2 uur
Locatie: externe locatie
Benodigdheden: discussiegids
Een erg belangrijke factor bij de lancering van elke nieuw product of dienst zijn de eigen medewerkers. Zij moeten immers het product mee naar buiten dragen. Hun input is cruciaal.
We hielden diepte-interviews met verschillende afdelingen. Net zoals bij de gesprekken met externe Welbi-gebruikers vertaalden we de bevindingen in een praktisch rapport en hielpen we dit te implementeren (cfr. strategie &advies hieronder).
Marketing without research is like sailing without a compass
We hielpen mee elke schakel door een UX bril te bekijken. Welbi is nu erg eenvoudig te gebruiken, zelfs de digitale analfabeten ons ons vinden er eenvoudig hun weg.
retentie & referral
Nieuwe gebruikers aantrekken is één ding, ze houden en zorgen dat ze weerkeren iets anders.
In een strategische workshop bekeken we hoe gebruikers aan Welbi te binden, de wetenschappelijke literatuur geeft immers heel wat tips & tricks. Vervolgens hielpen we dit praktisch toe te passen over het ganse platform.
Helpende handen via je smartphone?
Een helpende hand vinden in 3, 2, 1, … ? Kinderspel!
Uit het marktonderzoek bleek al snel dat een specifieke Welbi-app ontontbeerlijk is. Registreren, helpende handen zoeken en/of aanbieden, de betaling afronden… Het is allemaal een fluitje van een cent via de app!
Download de gratis app
Vanaf het prille begin deden we dienst als Welbi’s vaste aanspreekpunt rond strategie. We ontwikkelden samen de strategie en stelden we een concreet communicatieplan op, uiteraard gebaseerd op de uitgebreide analyse (marktonderzoek, workshop rond retentie & referral, …)
Vervolgens hielpen we Welbi de strategie te gieten in de verschillende communicatietools, zoals de website, de app, een vouwfolder, presentaties, enz. Ook hier pasten we principes uit wetenschappelijk onderzoek toe om de effectiviteit van de verschillende communicatie-tools te verhogen.
Welbi is een co-creatie tussen Curando vzw en Cevi nv en wordt mee ondersteund door Ferm.
VZW Curando is een zorgvoorziening zonder winstoogmerk met 1200 medewerkers, 600 vrijwilligers en meer dan 350 jaar ervaring. Een begrip in de Vlaamse zorgsector.
CEVI nv is een grote speler op de Vlaamse IT-markt, gespecialiseerd in het bouwen van moderne en betrouwbare informaticasystemen, vooral voor overheidsinstellingen maar ook voor andere bedrijven. Het staat in voor de ontwikkeling van het platform en de app.
Ferm is een netwerk gedragen door vrouwen, waarmee mensen zich betrokken en verbonden voelen, op elk moment in het leven. Met een daadkrachtige visie op maatschappelijke thema’s.
Blije klanten
“Een heel aangename samenwerking
en verregaande expertise. De inbreng
was een grote meerwaarde.
Een aanrader!”
Goedkoop en betrouwbaar voor wie helpende handen zoekt, gemakkelijk en fiscaal voordelig voor wie wil helpen.
Benieuwd naar helpende handen in je buurt? Zelf hulp aanbieden?
Cases
van klanten
RouteYou
Beter en mooier op pad met RouteYou
› analyse
› strategie
› begeleiding & optimalisatie
Helpende handen marketeer
om de hoek
DD Engineering
Engineering the factories of tomorrow