Ontdek de echte meningen, percepties en ideeën van je (potentiële) klanten
Scroll down
focusgroepen & diepte-interviews
Als organisatie blijf je graag op de hoogte van de percepties en meningen van je doelgroepen. Om hier een diepgaand beeld over te krijgen, kan je beroep doen op kwalitatief marktonderzoek zoals focusgroepen en diepte-interviews.
Via kwalitatief marktonderzoek brengen we de percepties, meningen en ideeën van je (potentiële) klanten in kaart.
We gaan na waar je klanten gevoelig voor zijn en hoe we hen met de grootste impact kunnen bereiken.
Snel naar:
Hoe we Welbi hielpen met marktonderzoek
Scroll down
Wat we doen:
Focusgroepen &
diepte-interviews
Wat is een
focusgroep?
Focusgroepen worden steeds genotuleerd en ook vaak gefilmd. Dit laatste om ook de onderliggende percepties en meningen na te gaan die soms enkel naar buiten komen via gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal.
Gespreksduur: rond 1,5 – 2 uur
Locatie: externe locatie, incl. videomateriaal en spiegelglas
Benodigdheden: discussiegids
Wat is een
diepte-interview?
Gespreksduur: 1,5 – 2 uur
Locatie: externe locatie (of videocall)
Benodigdheden: discussiegids
Scroll down
Marktonderzoek
case
Om de percepties en wensen van de verschillende doelgroepen in kaart te brengen, voerden we voor Welbi tal van diepte-interviews uit. De bevindingen goten we in een overzichtelijke rapport.
Daarnaast hielpen en helpen we de aanbevelingen in de praktijk te zetten.
Welbi
Helpende handen marketeer om de hoek
› analyse
› strategie
› consultancy & begeleiding
Scroll down
Hoe
gaan we te werk?
1
We luisteren naar u. Welke strategische uitdagingen spelen er? Wat wilt u precies te weten komen? Wat weet u al? …
2
Bepaling doelgroepen
Welke doelgroepen moeten we onderscheiden? Wat willen we per doelgroep te weten komen?
3
Rekrutering
Na bepaling van de doelgroepen beginnen we aan de rekrutering voor het marktonderzoek. We rekruteren steeds wat meer deelnemers dan strikt noodzakelijk. Een afzegging op het laatste moment kan immers altijd.
4
Opstellen discussiegids
De discussiegids is de inhoudelijke leidraad voor de moderator. Deze is gebaseerd op input uit de strategische workshops en/of verdere meetings met u.
Per doelgroep wordt er één discussiegids opgesteld.
5
We stellen een moderator en – in het geval van focusgroepen – een notulist aan.
6
Rapportage
Na de analyse van de marktonderzoeken gieten we deze in een overzichtelijk rapport, opgesplitst per doelgroep. Een juiste en neutrale presentatie van de resultaten is cruciaal. Het gaat tenslotte om onmisbare input.
NEXT
En na het marktonderzoek?
De inzichten uit het marktonderzoek vormen de fundering voor je verdere marketing en communicatie. Wij gebruiken deze bv. steeds als input voor de strategische workshops.
Daarnaast is het belangrijk om de inzichten ook op lange termijn aan te blijven kaarten. Dit kan perfect d.m.v. periodieke meetings doorheen het ganse jaar. We waken over de inzichten en zorgen dat deze verweven zijn en blijven in alle marketingtools en communicatiecampagnes.
Meer weten?
Contacteer Koen. Hij helpt je graag verder.
evidence-based
specialisten in strategie
100% gericht op impact
Veelgestelde
vragen
Wat is de meerwaarde van kwalitatief marktonderzoek?
De inzichten van kwalittief marktonderzoek zijn van goudwaarde voor je organisatie. Ons gedrag wordt immers gestuurd door percepties, drempels, ideeën en meningen. Enkel kwalitatief onderzoek gaat na wat die precies inhouden en hoe je die (eventueel) kan sturen.
Kwantitatief vs kwalitatief marktonderzoek?
Kort door de bocht kan je met kwantitatief marktonderzoek bepaalde stellingen al dan niet te bevestigen, zonder daar verder op in te gaan. Kwantitatief onderzoek levert je cijfermatige feiten op. Resultaten worden vaak in grafieken en tabellen gegoten.
Voer je kwalitatief onderzoek uit, dan kan je wel in detail treden en ingaan op bepaalde aspecten. Het stelt ons in staat om naar dieperliggende en vaak onbewuste zaken te polsen. Bevindingen van een kwalitatief onderzoek worden vertaald naar een duidelijk rapport met inzichten, caveats, aanbevelingen, enz.
→ Meer informatie vind je in dit artikel.
Wanneer kies je voor diepte-interviews?
Diepte-interviews zijn aangewezen wanneer er maar een beperkt aantal respondenten voorhanden is en/of wanneer de informatie niet mag gedeeld worden met andere respondenten (bv in het kader van confidentialiteit). Daarnaast ligt het te voorzien budget voor diepte-interviews vaak lager dan voor focusgroepen.
Zie ook ons artikel Diepte-interview of focusgroep?
Wanneer kies je voor focusgroepen?
Het is erg belangrijk dat respondenten vrijuit kunnen babbelen. In focusgroepen gebeurt het gesprek in groep, waardoor de deelnemers zich niet (of toch een pak minder) individueel geviseerd voelen. Hierdoor zijn ze meer op hun gemak en wordt de input die ze geven een pak diepgaander.
Daarnaast werk je in focusgroepen met homogene groepen waarin deelnemers veel met elkaar gemeen hebben. Wanneer deelnemers gelijkenissen vertonen, voelen ze zich meer op hun gemak en spreken ze gemakkelijker vrijuit. Negatieve groepsdruk kan er daarentegen voor zorgen dat meningen voor zich worden gehouden en zelfs à la minute worden bijgesteld om te voldoen aan de goedkeuring van de groep.
Zie ook ons artikel Diepte-interview of focusgroep?
Waar moet je op letten bij diepte-interviews?
Diepte-interviews kunnen van goudwaarde zijn voor je organisatie. Het is daarbij wel belangrijk dat ze juist worden uitgevoerd.
Onze ervaring leert ons dat je bij diepte-interviews zeker op drie punten moet letten: 1) remmingen, 2) veralgemeningen en 3) gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal.
Meer info vind je in ons artikel Diepte-interview of focusgroep?
Waar moet je voor opletten bij focusgroepen?
Dit start met een grondige, inhoudelijke voorbereiding (bepaling doelgroepen, wat willen we te weten komen, opstellen discussiegids, …)
Daarnaast is het bv. ook erg belangrijk om op de groepsdynamiek en -verdeling te letten. De ene respondent is al wat extraverter dan de andere. Sommige respondenten hebben de neiging om het gesprek te (willen) domineren. Een goede moderator leidt dit in goede banen en zorgt dat iedereen aan het woord komt zonder de (verbale) druk van anderen te voelen.
Daarnaast raden we ook ten zeerste aan om minstens twee focusgroepen te organiseren per doelgroep.
Meer info vind je in ons artikel Diepte-interview of focusgroep?
Hoeveel focusgroepen organiseer ik best?
Per homogene groep moet je minstens één focusgroep voorzien, al raden wij er eigenlijk zeker twee aan. Aangezien je je klantenbestand hoogstwaarschijnlijk in meerdere homogene groepen kan opsplitsen, heb je al gauw meerdere focusgroepen nodig om tot valabele resultaten te komen.
Hoeveel diepte-interviews heb ik nodig?
Dit hangt af van je doelgroep(en). Deze verdeel je best onder in verschillende homogene (sub)groepen.
Wij raden aan om minstens 10 respondenten per subgroep te bevragen om te komen tot representatieve resultaten.
Hoe gaat een focusgroep concreet in zijn werk?
Er zijn verschillende stappen te doorlopen.
- Bepaling doelgroepen
- Rekrutering
- Discussiegids
- Moderator & notulist
- Rapportering
- Begeleiding doorheen het jaar
In dit uitgebreide stappenplan kom je te weten wat elke stap concreet inhoudt.
Wat na het marktonderzoek?
De inzichten uit het marktonderzoek vormen de fundering voor je verdere marketing en communicatie. Wij gebruiken deze bv. steeds als input voor de strategische workshops.
Daarnaast is het belangrijk om de inzichten ook op lange termijn aan te blijven kaarten. Dit kan perfect d.m.v. periodieke meetings doorheen het ganse jaar. We waken over de inzichten en zorgen dat deze verweven zijn en blijven in alle marketingtools en communicatiecampagnes.
Is marktonderzoek iets voor mijn organisatie?
De inzichten die marktonderzoek kunnen opleveren, zijn zo cruciaal dat we bij BDDB sterk geloven in de kracht ervan en het dus ook vaak aanbevelen.
Daarnaast is het minstens even belangrijk om de inzichten vervolgens te gebruiken (en aan te vullen) tijdens de verdere ontwikkeling van je strategie, dit kan bv. gebeuren tijdens strategische workshops.
Verwante
artikels
Diepte-interview of focusgroep?
Diepte-interview of focusgroep? Dit zijn de verschillen en de voor- en nadelen van elke methode.
Focusgroepen: praktisch
Een focusgroep kan van goudwaarde zijn voor je organisatie. Maar hoe gaat zo’n groep concreet in zijn werk?
Waarom focusgroepen?
Waarom focusgroepen van onschatbare waarde kunnen zijn voor je organisatie ontdek je hier
we investeren
20%
van onze tijd in
studie & ontwikkeling
Ontvang als KMO tot
30% financiële steun
Bij BDDB zijn we gecertificeerd als erkende dienstverlener van de Vlaamse Overheid (KMO-Portefeuille). Als KMO kunt u hierdoor tot 30% financiële steun krijgen voor advies & opleidingen indien aan bepaalde voorwaarden wordt voldaan.
Wat
doen we?
strategische
workshops
marketing
consultancy
markt-
onderzoek
implementatie
online & offline
evidence-based
specialisten in strategie
100% gericht op impact
Zij gingen je o.a. voor
Cases
van klanten
RouteYou
Beter en mooier op pad met RouteYou
› analyse
› strategie
› begeleiding & optimalisatie
Helpende handen marketeer
om de hoek
DD Engineering
Engineering the factories of tomorrow
evidence-based
specialisten in strategie
100% gericht op impact
Neem
contact op
Meer weten? Even kennis maken?
Contacteer ons gerust. We helpen u graag verder.
@bddb.be