Hoe begin je aan een focusgroep?

Een focusgroep kan van goudwaarde zijn voor je organisatie. Maar hoe gaat zo’n groep concreet in zijn werk?

→ Read: 6 min

door Koen De Brouwer   |   04/05/2020

Ons gedrag wordt gestuurd door dieperliggende, vaak onbewuste percepties, drempels, ideeën en meningen. Focusgroepen gaan na wat die precies inhouden en hoe je die eventueel kan sturen. De inzichten die de focusgroepen dus opleveren, zijn daarom van absolute goudwaarde voor je organisatie.

Maar hoe pak je nu zo’n focusgroep aan? Er zijn verschillende stappen te doorlopen.

 

  1.    Bepaling doelgroepen
  2.   Rekrutering
  3.   Discussiegids
  4.   Moderator & notulist
  5.   Rapportering
  6.   Begeleiding doorheen het jaar

1.      bepaling doelgroepen

Bij focusgroepen is het erg belangrijk om te werken met homogene doelgroepen. Wanneer deelnemers gelijkenissen vertonen, voelen ze zich meer op hun gemak en spreken ze gemakkelijker vrijuit. Negatieve groepsdruk kan er daarentegen voor zorgen dat meningen voor zich worden gehouden en zelfs à la minute worden bijgesteld om te voldoen aan de goedkeuring van de groep.

De bepaling van elke doelgroep is dan ook erg belangrijk. Bij BDDB vullen we dit vaak in tijdens strategische workshops, eventueel aangevuld met extra meetings en/of gesprekken.

2.     rekrutering

Liggen de doelgroepen vast? Tijd voor de rekrutering! Zorg zeker voor wat marge en rekruteer meer deelnemers dan strikt noodzakelijk. Een afzegging op het laatste moment kan immers altijd.

3.     discussiegids

Wat willen we te weten komen? Welke vraagstukken willen we beantwoord zien?

De discussiegids is de inhoudelijke leidraad voor de focusgroepen (en de moderator). Deze gebruikt de input uit de strategische workshops en – indien nodig – extra meetings/meetings met relevante profielen. Per doelgroep wordt er één discussiegids opgesteld.

4.     moderator & notulist

Groepsgesprekken zijn een krachtig wapen, indien juist uitgevoerd. Naast de discussiegids heeft de moderator hierin een bepalende rol.
Hij/zij moet uiteraard de deelnemers op hun gemak weten te stellen en de discussiegids volgen, maar daarnaast moet moderator zich ook volledig neutraal opstellen én de juiste vragen op de correcte manier naar de groep brengen.
We raden ten zeerste aan om een ervaren moderator met kennis van zaken te gebruiken.

Focusgroepen worden steeds genotuleerd, en ook vaak gefilmd. Waarom ook gefilmd? Net omdat we ook peilen naar onderliggende percepties en meningen. En die komen soms enkel naar buiten via gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal.

5.     rapportering

De focusgroepen worden achteraf geanalyseerd en vervolgens gegoten in een overzichtelijk rapport, opgesplitst per doelgroep.
Een juiste en neutrale presentatie van de resultaten is cruciaal. Het gaat tenslotte om onmisbare input.

Inhoud rapport (o.a.):

  • Algemene bevindingen
  • Do’s & Don’ts
  • Wat zijn musts?
  • Wat zijn mogelijke drempels?
  • Hoe kunnen we deze drempels verlagen of zelfs verwijderen?

6.    begeleiding doorheen het jaar

De inzichten uit het marktonderzoek vormen de fundering voor je verdere marketing en communicatie. Het is daarom belangrijk om ze herhaaldelijk aan te kaarten, ook op lange termijn.

Bij BDDB helpen we onze klanten hiermee bijvoorbeeld d.m.v. periodieke meetings doorheen het ganse jaar. We waken over de inzichten en zorgen dat deze verweven zijn en blijven in alle marketingtools en communicatiecampagnes.

focusgroepen, iets voor mijn organisatie?

De inzichten die focusgroepen met zich kunnen meebrengen, zijn zo cruciaal dat we bij BDDB sterk geloven in de kracht ervan en ze dus ook vaak aanbevelen.

Daarnaast is het minstens even belangrijk om de inzichten vervolgens te gebruiken (en aan te vullen) tijdens de verdere ontwikkeling van je strategie, dit kan bv. gebeuren tijdens strategische workshops.

Benieuwd welke cruciale inzichten we ook voor jouw organisatie kunnen halen uit focusgroepen? Contacteer ons gerust.

Over Koen De Brouwer

Koen is al zijn hele leven lang gepassioneerd door hoe ons brein ons beïnvloedt en gelooft rotsvast in de combinatie van praktijkervaring met wat de wetenschap ons leert.
Hij licht hier graag een tip van de sluier op.

koen@bddb.be
0484 75 79 74

verwante artikels

halo effect

halo effect

Hoe vergroot je de kracht van je merk zonder elk product in the picture te plaatsen? Het halo-effect helpt je op weg.

Lees meer
afkeer van verlies

afkeer van verlies

Verhoog de impact van je communicatie door in te spelen op onze afkeer van verlies. Hoe? Dat ontdek je hier.

Lees meer
blank

BDDB
Marketing & communicatie

Bij BDDB ontwikkelen en implementeren we marketingoplossingen op maat. We combineren onze ruime praktijkervaring met wetenschappelijke principes om te komen tot blijvende en maximale resultaten.

 

→   Strategische mindset
→   Wetenschappelijk onderbouwd
→   Resultaatgerichte aanpak
→   Hands-on

contact

Meer weten? Afspraak maken?
Contacteer ons gerust. We helpen u graag verder.

blank

Koen

koen@bddb.be

0484 75 79 74