Focusgroepen: praktisch
Een focusgroep kan van goudwaarde zijn voor je organisatie. Maar hoe gaat zo’n groep concreet in zijn werk?
Ons gedrag wordt gestuurd door dieperliggende, vaak onbewuste percepties, drempels, ideeën en meningen. Focusgroepen gaan na wat die precies inhouden en hoe je die eventueel kan sturen. De inzichten uit focusgroepen zijn daarom van absolute goudwaarde voor je organisatie.
Maar hoe pak je nu zo’n focusgroep aan? Er zijn verschillende stappen te doorlopen.
- Bepaling doelgroepen
- Rekrutering
- Discussiegids
- Moderator & notulist
- Rapportering
- Begeleiding doorheen het jaar
1. bepaling doelgroepen
De bepaling van elke doelgroep is dan ook erg belangrijk. Bij BDDB vullen we dit vaak in tijdens strategische workshops, eventueel aangevuld met extra meetings en/of gesprekken.
2. rekrutering
Liggen de doelgroepen vast? Tijd voor de rekrutering! Zorg zeker voor wat marge en rekruteer meer deelnemers dan strikt noodzakelijk. Een afzegging op het laatste moment kan immers altijd.
3. discussiegids
Wat willen we te weten komen? Welke vraagstukken willen we beantwoord zien?
De discussiegids is de inhoudelijke leidraad voor de focusgroepen (en de moderator). Deze gebruikt de input uit de strategische workshops en – indien nodig – extra meetings/meetings met relevante profielen. Per doelgroep wordt er één discussiegids opgesteld.
4. moderator & notulist
Groepsgesprekken zijn een krachtig wapen, indien juist uitgevoerd. Naast de discussiegids heeft de moderator hierin een bepalende rol.
Hij/zij moet uiteraard de deelnemers op hun gemak weten te stellen en de discussiegids volgen, maar daarnaast moet de moderator zich ook volledig neutraal opstellen én de juiste vragen op de correcte manier naar de groep brengen.
We raden ten zeerste aan om een ervaren moderator met kennis van zaken te gebruiken.
Focusgroepen worden steeds genotuleerd, en ook vaak gefilmd. Waarom ook gefilmd? Net omdat we ook peilen naar onderliggende percepties en meningen. En die komen soms enkel naar buiten via gezichtsuitdrukkingen en lichaamstaal.
5. rapportering
De focusgroepen worden achteraf geanalyseerd en vervolgens gegoten in een overzichtelijk rapport, opgesplitst per doelgroep.
Een juiste en neutrale presentatie van de resultaten is cruciaal. Het gaat tenslotte om onmisbare input.
Inhoud rapport (o.a.):
- Algemene bevindingen
- Do’s & Don’ts
- Wat zijn musts?
- Wat zijn mogelijke drempels?
- Hoe kunnen we deze drempels verlagen of zelfs verwijderen?
- …
6. begeleiding doorheen het jaar
De inzichten uit het marktonderzoek vormen de fundering voor je verdere marketing en communicatie. Het is daarom belangrijk om ze herhaaldelijk aan te kaarten, ook op lange termijn.
Bij BDDB helpen we onze klanten hiermee bijvoorbeeld d.m.v. periodieke meetings doorheen het ganse jaar. We waken over de inzichten en zorgen dat deze verweven zijn en blijven in alle marketingtools en communicatiecampagnes.
focusgroepen, iets voor mijn organisatie?
De inzichten die focusgroepen met zich kunnen meebrengen, zijn zo cruciaal dat we bij BDDB sterk geloven in de kracht ervan en ze dus ook vaak aanbevelen.
Daarnaast is het minstens even belangrijk om de inzichten vervolgens te gebruiken (en aan te vullen) tijdens de verdere ontwikkeling van je strategie, dit kan bv. gebeuren tijdens strategische workshops.
Benieuwd welke cruciale inzichten we ook voor jouw organisatie kunnen halen uit focusgroepen? Contacteer ons gerust.