Afkeer van verlies

homeMarketing & communicatieafkeer van verlies

Verhoog de impact van je communicatie door in te spelen op onze afkeer van verlies. Van kleine tips & tricks tot de algemene boodschap, je hebt veel te winnen.

→ Read: 4 min

door Koen De Brouwer   |   28/02/2020

Afkeer van verlies

Al eens € 50 kwijtgespeeld? Ook serieus gevloekt? Hopelijk ook al eens een briefje van € 50 gevonden? Dat vond je best leuk waarschijnlijk, maar niet zo leuk dat je een gat in de lucht sprong. Het briefje van € 50 verliezen deed m.a.w. meer pijn dan het vinden van € 50 deugd deed.

Dit staat gekend als afkeer van verlies (= loss aversion) en werd voor het eerst geïdentificeerd door Amos Tversky en Daniel Kahneman.  Mensen vinden het pijnlijker om te verliezen dan dat het deugd doet om te winnen. Sommige onderzoeken suggereren zelfs dat verlies psychologisch twee keer zo krachtig is als winst. Het vinden van € 50 geeft een leuk gevoel (groen), maar het verliezen van € 50 geeft ons een onaangenaam gevoel (rood) dat 2 keer zo sterk is als het leuke gevoel.

Het is je misschien nog niet opgevallen, maar onze afkeer van verlies wordt door heel veel bedrijven gebruikt. Hieronder enkele voorbeelden.

Hoe gebruik je verliesaversie in marketing?

De manier waarop je dus je boodschap als een verlies of als een winst formuleert, kan grote gevolgen hebben. Wil je liever een korting van € 20 of vermijd je liever een toeslag van € 20? Dezelfde prijswijziging verwoorden op een andere manier heeft een aanzienlijk effect op het gedrag van je doelgroep (zie ook het framing effect).

Houdbaarheidstermijn

Bied je een korting aan? Plak er een houdbaarheidstermijn op. -30%, aanbod eindigt binnen 23 dagen, 24min.

blank

Beperkte stock

Speel in op een beperkte stock, hier speelt natuurlijk het scarcity effect.

Booking.com gebruikt onze afkeer van verlies continu via subtiele duwtjes in de rug (ook wel nudging genoemd).

  • Laatst geboekt: 2 dagen geleden
  • Nog maar 3 kamers over!”
  • Tijdelijke deal. Verloopt over 1 dag

Deze hebben als doel om de sense of urgency in onze hoofden op te wekken. Haast je, boek nu, of je verliest een reuzekans op een mooie aanbieding.

blank

Gratis proefperiode

Daarnaast kan je onze afkeer van verlies ook perfect linken aan het endownment effect – het feit dat we een product dat we bezitten hoger inschatten dan hetzelfde product dat we niet bezitten.
Bied daarom bv. een gratis proefperiode aan. Eens je klant je product in zijn/haar bezit heeft, zal het voor hem/haar moeilijker zijn om het los te laten, wat de kans op aankoop verhoogt.

Wil je impact? Speel in op de oplossingen die je biedt op problemen bij je klanten.

Juiste boodschap

Welke boodschap communiceer je naar je doelgroep(en)?
Wil je impact? Net omdat we meer wakker liggen van een verlies, speel je best in op de oplossingen die je biedt op (potentiële) problemen bij je doelgroep(en).

Afkeer van verlies, ook te gebruik in mijn marketing?

Dit is een no-brainer. Onze afkeer van verlies is zo sterk dat het zonde zou zijn om dit niet te gebruiken in je marketing en communicatie.
Waar ligt je doelgroep wakker van? Wat willen je klanten zeker vermijden? Bieden je huidige producten en diensten een oplossing voor die pijnpunten?

Bij BDDB organiseren we strategische workshops om deze problemen en bijhorende oplossingen in kaart te brengen. Indien nodig vullen we aan met marktonderzoek. De volgende stap is dan het juist en doelgericht communiceren ervan. Benieuwd hoe we ook de marketing & communicatie van uw bedrijf naar een hoger niveau kunnen tillen? Contacteer ons gerust.

blank
Over Koen De Brouwer

Koen is al zijn hele leven lang gepassioneerd door hoe ons brein ons beïnvloedt en gelooft rotsvast in de combinatie van praktijkervaring met wat de wetenschap ons leert.
Hij licht hier graag een tip van de sluier op.

koen@bddb.be
0484 75 79 74

verwante artikels

halo effect

halo effect

Hoe vergroot je de kracht van je merk zonder elk product in the picture te plaatsen? Het halo-effect helpt je op weg.

Lees meer
blank

BDDB
Marketing & communicatie

Bij BDDB ontwikkelen en implementeren we marketingoplossingen op maat. We combineren onze ruime praktijkervaring met wetenschappelijke principes om te komen tot blijvende en maximale resultaten.

 

→   Strategische mindset
→   Wetenschappelijk onderbouwd
→   Resultaatgerichte aanpak
→   Hands-on

contact

Meer weten? Afspraak maken?
Contacteer ons gerust. We helpen u graag verder.

blank

Koen

koen@bddb.be

0484 75 79 74