Select Page

Zeigarnik-effect

Ons brein is erg gevoelig voor onvoltooide taken. Hoe je dit kan gebruiken om je klantenbinding (en nog veel meer) te versterken, ontdek je hier.

→ Read: 3 min

door Koen De Brouwer   |   17/02/2020

Wat is het Zeigarnik-effect?

In de jaren 1920 vroeg de Russische psychologe Dr. Bluma Zeigarnik zich af waarom obers in een restaurant de bestellingen van klanten gemakkelijk onthielden, terwijl ze die 20 minuten later volledig vergeten waren.

Haar onderzoek toonde aan dat de menselijke geest niet echt fan is van onvoltooide taken. Zolang een taak niet volledig afgerond is, voelt ons brein zich niet op zijn gemak en heeft het de drang om de taak voltooien. Maar eens de taak afgerond is, voelt het brein zich terug op zijn gemak, hoeft het niet langer aan de taak te denken en kan het deze vergeten.

Het Zeigarnik-effect stelt dus dat mensen onvoltooide taken beter onthouden dan voltooide taken.

We onthouden onvoltooide zaken beter dan voltooide.

Hoe pas je het Zeigarnik-effect toe in marketing?

Maar hoe pas je het Zeigarnik-effect nu toe in marketing? Wel, het wordt echt continu gebruikt. Dat is je misschien niet opgevallen, maar daar zit het hem nu net. Het werkt uitzonderlijk goed en komt totaal niet commercieel over.

Meldingsstipjes van Facebook?

Ongelezen melding op Facebook? Moeilijk om aan dat rode bolletje te weerstaan? Da’s allemaal Zeigarnik. Dat hebben ze bij Facebook heel goed door. Ze maken er dan ook continu gebruik van. En niet alleen Facebook natuurlijk, heel wat social media platformen beseffen dat ze de gebruiker door dergelijke meldingen veel langer aan hun platform kunnen binden.

Wek nieuwsgierigheid op in de subject lines van je e-mails

Wanneer je de subject lines van je nieuwe e-mailcampagne bedenkt, wil je dat die de lezer zo veel mogelijk verleidt om de e-mail te openen. Met behulp van het Zeigarnik-effect kun je inspelen op de onbewuste drang van de lezer om een antwoord te willen krijgen op een (indirecte) vraag.

Zeigarnik, ook iets voor jouw organisatie?

Omwille van zijn kracht maakt het Zeigarnik-effect quasi altijd deel uit van de marketingstrategieën die we ontwikkelen voor onze klanten.

Benieuwd hoe we het Zeigarnik-effect ook voor jouw bedrijf kunnen inzetten?

Over Koen De Brouwer

Koen is al zijn hele leven lang gepassioneerd door hoe ons brein ons beïnvloedt en gelooft rotsvast in de combinatie van praktijkervaring met wat de wetenschap ons leert.
Hij licht hier graag een tip van de sluier op.

koen@bddb.be
0484 75 79 74