Zeigarnik-effect

homeMarketing & communicatieZeigarnik in marketing

Ons brein is erg gevoelig voor onvoltooide taken. Hoe je dit kan gebruiken om je klantenbinding (en nog veel meer) te versterken, ontdek je hier.

→ Read: 3 min

door Koen De Brouwer   |   17/02/2020

wat is het Zeigarnik-effect?

In de jaren 1920 vroeg de Russische psychologe Dr. Bluma Zeigarnik zich af waarom obers in een restaurant de bestellingen van klanten gemakkelijk onthielden, terwijl ze die 20 minuten later volledig vergeten waren.

Haar onderzoek toonde aan dat de menselijke geest niet echt fan is van onvoltooide taken. Zolang een taak niet volledig afgerond is, voelt ons brein zich niet op zijn gemak en heeft het de drang om de taak voltooien. Maar eens de taak afgerond is, voelt het brein zich terug op zijn gemak, hoeft het niet langer aan de taak te denken en kan het deze vergeten.

Het Zeigarnik-effect stelt dus dat mensen onvoltooide taken beter onthouden dan voltooide taken.

We onthouden onvoltooide zaken beter dan voltooide.

Stel, je bent een niet dringende Powerpoint-presentatie aan het afronden waar je de ganse voormiddag aan hebt gewerkt. De telefoon gaat. Een belangrijke klant heeft een verzoek dat tegen morgen afgewerkt moet zijn. De kans is erg groot dat je eerst nog even je presentatie afwerkt vooraleer je er aan begint. Waarom? Zeigarnik… Want de presentatie niet afwerken – zelfs al is deze niet dringend – zou je een wrang gevoel geven

hoe pas je het Zeigarnik-effect toe in marketing?

Maar hoe pas je het Zeigarnik-effect nu toe in marketing? Wel, het wordt echt continu gebruikt. Dat is je misschien niet opgevallen, maar daar zit het hem nu net. Het werkt uitzonderlijk goed en komt totaal niet commercieel over.

Meldingsstipjes van Facebook?

Ongelezen melding op Facebook? Moeilijk om aan dat rode bolletje te weerstaan? Da’s allemaal Zeigarnik. Dat hebben ze bij Facebook heel goed door. Ze maken er dan ook continu gebruik van. En niet alleen Facebook natuurlijk, heel wat social media platformen beseffen dat ze de gebruiker door dergelijke meldingen veel langer aan hun platform kunnen binden.

Wek nieuwsgierigheid op in de subject lines van je e-mails

Wanneer je de subject lines van je nieuwe e-mailcampagne bedenkt, wil je dat die de lezer zo veel mogelijk verleidt om de e-mail te openen. Met behulp van het Zeigarnik-effect kun je inspelen op de onbewuste drang van de lezer om een antwoord te willen krijgen op een (indirecte) vraag.

Gebruik lijsten

Ons brein houdt van lijsten. Zeker in combinatie met social proof.

→ “Dit zijn de 10 meest bekeken video’s van het afgelopen jaar.”     Wedden dat je kijkt?

Gebruik “progress bars”

Aaargh, die progress bar is nog niet volledig ingevuld. LinkedIn maakt daar handig gebruik van.

blank

Ook Waze past het Zeigarnic-effect toe, o.a. door een progress bar te gebruiken voor hun classificatiesysteem. Dit classificatiesysteem is overigens volstrekt nutteloos voor de gebruiker. Maar waarom blijft Waze dit dan gebruiken?

Omdat de slimme jongens van Waze gemerkt hebben dat gebruikers die progress bar willen opvullen natuurlijk. En dat kan je alleen maar doen door Waze meer te gebruiken.

blank

Zeigarnik, ook iets voor jouw organisatie?

Omwille van zijn kracht maakt het Zeigarnik-effect quasi altijd deel uit van de marketingstrategieën die we ontwikkelen voor onze klanten.

Benieuwd hoe we het Zeigarnik-effect ook voor jouw bedrijf kunnen inzetten?

blank
Over Koen De Brouwer

Koen is al zijn hele leven lang gepassioneerd door hoe ons brein ons beïnvloedt en gelooft rotsvast in de combinatie van praktijkervaring met wat de wetenschap ons leert.
Hij licht hier graag een tip van de sluier op.

koen@bddb.be
0484 75 79 74

verwante artikels

afkeer van verlies

afkeer van verlies

Verhoog de impact van je communicatie door in te spelen op onze afkeer van verlies. Hoe? Dat ontdek je hier.

Lees meer
halo effect

halo effect

Hoe vergroot je de kracht van je merk zonder elk product in the picture te plaatsen? Het halo-effect helpt je op weg.

Lees meer
blank

BDDB
Marketing & communicatie

Bij BDDB ontwikkelen en implementeren we marketingoplossingen op maat. We combineren onze ruime praktijkervaring met wetenschappelijke principes om te komen tot blijvende en maximale resultaten.

 

→   Strategische mindset
→   Wetenschappelijk onderbouwd
→   Resultaatgerichte aanpak
→   Hands-on

contact

marketing communicatie advies - BDDB Koen De Brouwer

Koen

koen@bddb.be

0484 75 79 74

Meer weten? Afspraak maken?
Contacteer ons gerust. We helpen u graag verder.