Zeigarnik in marketing
Ons brein is erg gevoelig voor onvoltooide taken. Hoe je dit kan gebruiken om je klantenbinding (en nog veel meer) te versterken, ontdek je hier.
Wat is het Zeigarnik-effect?
In de jaren 1920 vroeg de Russische psychologe Dr. Bluma Zeigarnik zich af waarom obers in een restaurant de bestellingen van klanten gemakkelijk onthielden, terwijl ze die 20 minuten later volledig vergeten waren.
Haar onderzoek toonde aan dat de menselijke geest niet echt fan is van onvoltooide taken. Zolang een taak niet volledig afgerond is, voelt ons brein zich niet op zijn gemak en heeft het de drang om de taak voltooien. Maar eens de taak afgerond is, voelt het brein zich terug op zijn gemak, hoeft het niet langer aan de taak te denken en kan het deze vergeten.
Het Zeigarnik-effect stelt dus dat mensen onvoltooide taken beter onthouden dan voltooide taken.
We onthouden onvoltooide zaken beter dan voltooide.
Stel, je bent een niet dringende Powerpoint-presentatie aan het afronden waar je de ganse voormiddag aan hebt gewerkt. De telefoon gaat. Een belangrijke klant heeft een heel dringend verzoek. De kans is erg groot dat je eerst nog even je presentatie afwerkt vooraleer je er aan begint. Waarom? Zeigarnik… De presentatie niet afwerken – zelfs al is deze niet dringend – zou je een wrang gevoel geven
Hoe pas je het Zeigarnik-effect toe in marketing?
Meldingsstipjes van Facebook?
Ongelezen melding op Facebook? Moeilijk om aan dat rode bolletje te weerstaan? Da’s allemaal Zeigarnik. Dat hebben ze bij Facebook heel goed door. Ze maken er dan ook continu gebruik van. En niet alleen Facebook natuurlijk, heel wat social media platformen beseffen dat ze de gebruiker door dergelijke meldingen veel langer aan hun platform kunnen binden.
Wek nieuwsgierigheid op in de subject lines van je e-mails
Wanneer je de subject lines van je nieuwe e-mailcampagne bedenkt, wil je dat die de lezer zo veel mogelijk verleidt om de e-mail te openen. Met behulp van het Zeigarnik-effect kun je inspelen op de onbewuste drang van de lezer om een antwoord te willen krijgen op een (indirecte) vraag.
Gebruik lijsten
Ons brein houdt van lijsten. Zeker in combinatie met social proof.
→ “Dit zijn de 10 meest bekeken video’s van het afgelopen jaar.” Wedden dat je kijkt?
Gebruik “progress bars”
Aaargh, die progress bar is nog niet volledig ingevuld. LinkedIn maakt daar handig gebruik van.
Ook Waze past het Zeigarnik-effect toe, o.a. door een progress bar te gebruiken voor hun classificatiesysteem. Dit classificatiesysteem is overigens volstrekt nutteloos voor de gebruiker. Maar waarom blijft Waze dit dan gebruiken?
Omdat de slimme jongens van Waze gemerkt hebben dat gebruikers die progress bar willen opvullen natuurlijk. En dat kan je alleen maar doen door Waze meer te gebruiken.
Zeigarnik, ook iets voor jouw organisatie?
Omwille van zijn kracht maakt het Zeigarnik-effect quasi altijd deel uit van de marketingstrategieën die we ontwikkelen voor onze klanten.
Benieuwd hoe we het Zeigarnik-effect ook voor jouw bedrijf kunnen inzetten?