Heuristieken & marketing

homeMarketing & communicatieheuristieken & marketing

Ons brein gebruikt continu ezelsbruggetjes. Meestal helpen die, maar vaak zorgen ze ook voor foute keuzes.  

→ Read: 6 min

door Koen De Brouwer   |   15/02/2020

Wat is een heuristiek?

Voorbeelden van heuristieken

We maken elke dag (onbewust) gebruik van heuristieken. De voorbeelden zijn dan ook eindeloos. Hieronder alvast een kleine bloemlezing:

De affect-heuristiek is het equivalent van “voortgaan op je gevoel”. Het stelt dat onze huidige emotie (plezier, angst, verrassing, enz) onze beslissing beïnvloedt. Voelen we ons bijvoorbeeld goed, zullen we de risico’s van een gewaagde strategie lager inschatten dan normaal.

 

De anker-heuristiek beschrijft onze neiging om bij het nemen van beslissingen zwaarder te vertrouwen op het eerste aangeboden stuk informatie (het “anker”). Een kleedje van € 83,99 is veel aantrekkelijker indien het aangekondigd staat als € 83,99 € 159,99. We gebruiken de initiële (hoge) prijs als anker.

blank
blank

Heuristieken, iets om rekening mee te houden bij marketing?

Reken maar van yes! We gebruiken allemaal heuristieken, continu en onbewust. Het zou zonde zijn om dit niet te gebruiken in je communicatie. Hoe je dat precies doet? Contacteer ons gerust. Dan bekijken we samen hoe we ook bij uw bedrijf heuristieken kunnen gebruiken om het verschil te maken.

blank
Over Koen De Brouwer

Koen is al zijn hele leven lang gepassioneerd door hoe ons brein ons beïnvloedt en gelooft rotsvast in de combinatie van praktijkervaring met wat de wetenschap ons leert.
Hij licht hier graag een tip van de sluier op.

koen@bddb.be
0484 75 79 74

verwante artikels

afkeer van verlies

afkeer van verlies

Verhoog de impact van je communicatie door in te spelen op onze afkeer van verlies. Hoe? Dat ontdek je hier.

Lees meer
halo effect

halo effect

Hoe vergroot je de kracht van je merk zonder elk product in the picture te plaatsen? Het halo-effect helpt je op weg.

Lees meer
blank

BDDB
Marketing & communicatie

Bij BDDB ontwikkelen en implementeren we marketingoplossingen op maat. We combineren onze ruime praktijkervaring met wetenschappelijke principes om te komen tot blijvende en maximale resultaten.

 

››   Strategische mindset
››   Wetenschappelijk onderbouwd
››   Resultaatgerichte aanpak
››   Hands-on

contact

marketing communicatie advies - BDDB Koen De Brouwer

Koen

koen@bddb.be

0484 75 79 74

Meer weten? Afspraak maken?
Contacteer ons gerust. We helpen u graag verder.

9 + 4 =