Select Page

Heuristieken & marketing

Ons brein gebruikt continu ezelsbruggetjes. Meestal helpen die, maar vaak zorgen ze ook voor foute keuzes.

→ Read: 6 min

door Koen De Brouwer   |   Laatste update: 19/04/2021

Wat is een heuristiek?

Voorbeelden van heuristieken

We maken elke dag (onbewust) gebruik van heuristieken. De voorbeelden zijn dan ook eindeloos. Hieronder alvast een kleine bloemlezing:

De affect-heuristiek is het equivalent van “voortgaan op je gevoel”. Het stelt dat onze huidige emotie (plezier, angst, verrassing, enz) onze beslissing beïnvloedt. Voelen we ons bijvoorbeeld goed, zullen we de risico’s van een gewaagde strategie lager inschatten dan normaal.

 

De anker-heuristiek beschrijft onze neiging om bij het nemen van beslissingen zwaarder te vertrouwen op het eerste aangeboden stuk informatie (het “anker”). Een kleedje van € 83,99 is veel aantrekkelijker indien het aangekondigd staat als € 83,99 € 159,99. We gebruiken de initiële (hoge) prijs als anker.

Heuristieken, iets om rekening mee te houden bij marketing?

Reken maar van yes! We gebruiken allemaal heuristieken, continu en onbewust. Het zou zonde zijn om dit niet te gebruiken in je communicatie. Hoe je dat precies doet? Contacteer ons gerust. Dan bekijken we samen hoe we ook bij uw bedrijf heuristieken kunnen gebruiken om het verschil te maken.

Over Koen De Brouwer

Koen is al zijn hele leven lang gepassioneerd door hoe ons brein ons beïnvloedt en gelooft rotsvast in de combinatie van praktijkervaring met wat de wetenschap ons leert.
Hij licht hier graag een tip van de sluier op.

koen@bddb.be
0484 75 79 74