Select Page

Social proof

Wat is het? Hoe gebruik je het in marketing & communicatie?

→ Read: 5 min

door Koen De Brouwer   |   Laatste update: 03/05/2021

Wat is social proof?

Mensen vertrouwen op het gedrag van anderen.

Social proof verlaagt de onzekerheid in ons brein op twee manieren:

 

  • Wanneer we merken dat (veel) anderen op een bepaalde manier hebben gereageerd, lijkt die reactie in onze ogen correcter, zowel moreel als praktisch. Ons brein ziet die populariteit dan eigenlijk – verkeerdelijk – als een alternatief voor degelijkheid.
  • “Als veel mensen het kunnen, zal ik het ook wel kunnen.” Het probleem lijkt realistisch en daarom uitvoerbaar. Social-proof neemt de onzekerheid rond de haalbaarheid weg, en is daarom bijzonder krachtig.

Hoe gebruik je social proof in marketing & communicatie?

Social proof via beroemdheden

Aanbevelingen van beroemdheden zijn een belangrijk onderdeel van reclame en kunnen ook online met succes worden gebruikt.

 

Sociaal proof via gebruikers

Sociaal proof via gebruikers is wanneer je huidige gebruikers je producten en diensten aanbevelen op basis van hun ervaringen met je

→ Deel dus zeker succesverhalen van je gebruikers.

→ Naast traditionele case-studies kan je als bedrijf bv ook gebruikers uitnodigen om video’s te maken over het gebruik van je producten en diensten.

→ Plaats logo’s van je klanten op je website (met toestemming uiteraard)

→ Heb je een restaurant? Plaats foto’s van een volle zaak, want als er veel mensen zitten, zal het wel goed zijn (toch?). Vermijd foto’s van lege zalen. Zet je eerste klanten aan het raam zodat mensen buiten zien dat je klanten hebt, …

 

Wijsheid van de menigte

Dit soort social proof vindt plaats wanneer een grote groep mensen je merk onderschrijft.

→ “Bestsellers”, “Meest populaire nummers”, “Andere mensen bekeken ook:”, …

→ Toon reviews. Meer reviews verhogen de geloofwaardigheid ervan.

 

Amazon combineert de twee bovenstaande perfect:

Heb je veel volgers op Facebook? Communiceer dit.

Gebruik grote cijfers, toon aan hoeveel mensen wel niet je product gebruiken

→ “Vorig jaar heeft 95% van de Belgen hun belastingen via Tax-On-Web ingegeven”

 

De wijsheid van je vrienden

Wanneer mensen zien dat hun vrienden een bepaald product gebruiken (en dus goedkeuren).

→ Zorg dat vrienden of kennissen van je klanten merken dat zij je product gebruiken. Een originele draagtas kan daarin wonderen doen. Facebook toont bijvoorbeeld welke vrienden een bepaald merk leuk vinden (zie hieronder).

 

Certificering

Wanneer je organisatie een stempel van goedkeuring krijgt van een gezaghebbende figuur of organisatie. Bijvoorbeeld:

→ het blauwe vinkje op Twitter of Facebook

→ een ISO certificaat

→ Beste uit de test

Social proof, ook iets voor jouw organisatie?

Omwille van zijn kracht maakt social proof bij BDDB steevast deel uit van de marketingstrategieën die we ontwikkelen voor onze klanten.
Benieuwd hoe we social proof ook voor jouw bedrijf kunnen inzetten? Contacteer ons.
Over Koen De Brouwer

Koen is al zijn hele leven lang gepassioneerd door hoe ons brein ons beïnvloedt en gelooft rotsvast in de combinatie van praktijkervaring met wat de wetenschap ons leert.
Hij licht hier graag een tip van de sluier op.

koen@bddb.be
0484 75 79 74