Nudging

Wat is het? Hoe gebruik je het in marketing & communicatie?

→ Read: 4 min

door Koen De Brouwer   |   12/02/2020

Wat is nudging?

Zonder dat we het beseffen, krijgen we dagelijks eigenlijk ontzettend veel kleine keuzes voorgeschoteld. Loop ik links of rechts van die persoon? Ga ik met de trap of met de lift? Neem ik een stuk fruit of toch liever iets zoet? Om dat allemaal te kunnen bolwerken, maken we de meeste keuzes op automatische piloot.
Net omdat dit onbewust gebeurt, zijn die keuzes erg gevoelig voor invloeden in onze omgeving. Staan er bv. pijlen op de grond? Dan gaan we die onbewust volgen.

nudge
/nʌdʒ/

noun
noun: nudge; plural noun: nudges

1. a light touch or push.
“he gave her shoulder a nudge”

De term “nudging” is bekend geworden via het boek “Nudge” van wetenschappers Thaler & Sunstein (2008).
Zij merkten dat je de keuze van mensen (onbewust) kan beïnvloeden door louter de omgeving aan te passen (zoals met pijlen op de grond). Een “nudge” is zo’n verandering in de omgeving waarmee onze keuze onbewust beïnvloed wordt. Zie een nudge gerust als een duwtje in de goede richting.

Een nudge duwt je doelgroep onbewust in de juiste richting.

Indien juist uitgevoerd kan nudging erg effectief zijn. Net omdat het grootste deel van ons gedrag op automatische piloot verloopt. Nudging beïnvloedt die automatisch piloot heel subtiel zonder dwingend over te komen.

Het bekendste voorbeeld vind je in heel wat mannelijke toiletten: de nepvlieg op urinoirs zodat mannen niet meer naast de pot plassen. Oorspronkelijk bedacht door de luchthaven in Schiphol en (naar verluidt) meer dan succesvol met een afname van maar liefst 80%.

Hoe kan je nudging gebruiken in marketing?

Nudging doe je a.d.h.v. subtiele aanpassingen in de omgeving. De toepassingen van nudging in marketing zijn dan ook eindeloos. Nudging is immers een breed begrip en kan je koppelen aan verschillende, krachtige psychologische principes, zoals social proof, het scarcity principe, onze afkeer van verlies en het framing effect, visuele cueing, authority principle, enz.

Booking gebruikt beide principes continu. “Nog maar 3 kamers over!”, “Tijdelijke Deal”, “Laatst geboekt voor jouw data”, enz. duwen bezoekers richting die “ik ga boeken” knop.

Zoals vaak bij communicatie mag er gerust een vleugje humor aan toegevoegd worden. De metro in hamburg paste dit goed toe in een poging om meer mensen de trap te laten gebruiken.

blank

Het hoeft echter niet altijd zo opzichtig te zijn. Nudging kan je perfect ook op een heel subtiele, onbewuste manier uitvoeren. Kijk maar eens naar het effect van enkele eenvoudige rode lijnen op de grond, ook hier in een poging om meer mensen de trap te laten nemen.

Nudging, ook iets voor jouw organisatie?

Zeker en vast. Nudge is – indien juist toegepast – een erg krachtige techniek die mensen onbewust in de goede richting duwt.

Benieuwd naar hoe we nudging ook voor uw organisatie kunnen gebruiken?

blank
Over Koen De Brouwer

Koen is al zijn hele leven lang gepassioneerd door hoe ons brein ons beïnvloedt en gelooft rotsvast in de combinatie van praktijkervaring met wat de wetenschap ons leert.
Hij licht hier graag een tip van de sluier op.

koen@bddb.be
0484 75 79 74

verwante artikels

halo effect

halo effect

Hoe vergroot je de kracht van je merk zonder elk product in the picture te plaatsen? Het halo-effect helpt je op weg.

Lees meer
afkeer van verlies

afkeer van verlies

Verhoog de impact van je communicatie door in te spelen op onze afkeer van verlies. Hoe? Dat ontdek je hier.

Lees meer
blank

BDDB
Marketing & communicatie

Bij BDDB ontwikkelen en implementeren we marketingoplossingen op maat. We combineren onze ruime praktijkervaring met wetenschappelijke principes om te komen tot blijvende en maximale resultaten.

 

→   Strategische mindset
→   Wetenschappelijk onderbouwd
→   Resultaatgerichte aanpak
→   Hands-on

contact

Meer weten? Afspraak maken?
Contacteer ons gerust. We helpen u graag verder.

blank

Koen

koen@bddb.be

0484 75 79 74