
Nudging
door Koen De Brouwer | Laatste update: 03/03/2023
– Leestijd: 4 min –
Nudging, wat is het precies? Hoe gebruik je het in marketing & communicatie?
Wat is nudging?
Zonder het te beseffen, krijgen we dagelijks eigenlijk ontzettend veel kleine keuzes voorgeschoteld. Loop ik links of rechts van die persoon? Ga ik met de trap of met de lift? Neem ik een stuk fruit of toch liever iets zoet? Om dat allemaal te kunnen bolwerken, maken we de meeste keuzes op automatische piloot.
Net omdat dit onbewust gebeurt, zijn die keuzes erg gevoelig voor invloeden in onze omgeving. Staan er bv. pijlen op de grond? Dan gaan we die onbewust volgen.
nudge
/nʌdʒ/
noun
noun: nudge; plural noun: nudges
1. a light touch or push.
“he gave her shoulder a nudge”
De term “nudging” is bekend geworden via het boek “Nudge” van wetenschappers Thaler & Sunstein (2008).
Zij merkten dat je de keuze van mensen (onbewust) kan beïnvloeden door louter de omgeving aan te passen (zoals met pijlen op de grond). Een “nudge” is zo’n verandering in de omgeving waarmee onze keuze onbewust beïnvloed wordt. Zie een nudge gerust als een duwtje in de goede richting.
“ Een nudge duwt je doelgroep (onbewust) in de juiste richting.
Indien juist uitgevoerd kan nudging erg effectief zijn. Net omdat het grootste deel van ons gedrag op automatische piloot verloopt. Nudging beïnvloedt die automatisch piloot heel subtiel zonder dwingend over te komen.
Het bekendste voorbeeld vind je in heel wat mannelijke toiletten: de nepvlieg op urinoirs zodat mannen niet meer naast de pot plassen. Oorspronkelijk bedacht door de luchthaven in Schiphol en (naar verluidt) meer dan succesvol met een afname van maar liefst 80%.
Hoe gebruik je nudging in marketing & sales?
Nudging doe je a.d.h.v. subtiele aanpassingen in de omgeving. De toepassingen van nudging in marketing zijn dan ook eindeloos. Nudging is immers een breed begrip en kan je koppelen aan verschillende, krachtige psychologische principes, zoals social proof, het scarcity principe, onze afkeer van verlies en het framing effect, visuele cueing, authority principle, enz.
Booking.com gebruikt nudging continu. “Nog maar 3 kamers over!”, “Tijdelijke Deal”, “Laatst geboekt voor jouw data”, enz. duwen bezoekers richting die “ik ga boeken” knop.
Zoals vaak bij communicatie mag er gerust een vleugje humor aan toegevoegd worden. De metro in hamburg paste dit goed toe in een poging om meer mensen de trap te laten gebruiken.
Het hoeft echter niet altijd zo opzichtig te zijn. Nudging kan je perfect ook op een heel subtiele, onbewuste manier uitvoeren. Kijk maar eens naar het effect van enkele eenvoudige rode lijnen op de grond, ook hier in een poging om meer mensen de trap te laten nemen.
Nudging, ook iets voor jouw organisatie?
Zeker en vast. Nudge is – indien juist toegepast – een erg krachtige techniek die mensen onbewust in de goede richting duwt.
Benieuwd naar hoe we nudging ook voor jouw organisatie kunnen gebruiken?