Waarom focusgroepen?
door Koen De Brouwer  |  Laatste update: 08/03/2023
Deskundig uitgevoerde focusgroepen kunnen van onschatbare waarde zijn voor je organisatie. Hieronder ontdek je waarom.
Wat bepaalt het gedrag van je klanten?
We gaan er vaak van uit dat we op een weldoordachte wijze door het leven stappen. Voor een deel klopt dat zeker. Maar ons gedrag wordt veel meer dan je denkt gestuurd door dieperliggende, vaak onbewuste percepties, drempels, ideeën en meningen. Te weten komen wat deze dieperliggende zaken precies inhouden bij je doelgroep en hoe je ze kan bijsturen, is uiteraard van groot strategisch belang. Marktonderzoek kan je hier bij helpen.
Marktonderzoek komt echter in alle vormen en maten. Welk type marktonderzoek is dan aangewezen?
” Het gedrag van je klanten wordt voor een groot deel gestuurd door onbewuste percepties, drempels, ideeën en meningen.
Kwantitatief of kwalitatief?
In marktonderzoek wordt vaak het onderscheid gemaakt tussen kwantitatief en kwalitatief onderzoek.
KWANTITATIEF ONDERZOEK
Voorbeelden:
- telefonische enquête
- online vragenlijst
- enquête op straat
- data-analyses
- …
Kort door de bocht kan je met kwantitatief marktonderzoek bepaalde stellingen al dan niet te bevestigen, zonder daar verder op in te gaan.
Kwantitatief onderzoek levert je cijfermatige feiten op. Resultaten worden vaak in grafieken en tabellen gegoten.
KWALITATIEF ONDERZOEK
Voorbeelden:
- diepte-interviews
- focusgroepen
Voer je kwalitatief onderzoek uit, dan kan je wel in detail treden en ingaan op bepaalde aspecten. Het stelt ons in staat om naar dieperliggende en vaak onbewuste zaken te polsen. Zoals hierboven aangehaald, zijn het nu net deze dieperliggende punten die ons gedrag sturen. Weten wat deze precies inhouden, hoe we ze moeten targetten en hoe we ze kunnen bijsturen, is dan ook cruciaal voor een succesvolle marketing & communicatie.
Bevindingen van een kwalitatief onderzoek worden vertaald naar een duidelijk rapport met inzichten, caveats, aanbevelingen, enz.
Kwalitatief marktonderzoek, en zeker in de vorm groepsgesprekken (focusgroepen), draagt hierom zonder meer onze voorkeur. De inzichten die je krijgt uit deskundig uitgevoerde focusgroepen zijn immers van onschatbare waarde voor het succes van je marketing & communicatie.
“ De inzichten die je krijgt uit focusgroepen zijn van onschatbare waarde voor het succes van je organisatie.
Wat is een focusgroep precies?
Tijdens een focusgroep voeren de deelnemers (6 – 12) een gesprek in een interactieve setting omtrent een onderwerp, waarbij elke participant de kans krijgt om aan het woord te komen. Dit gesprek wordt geleid door een moderator. De duurtijd ligt rond 1,5 – 2 uur.
Het doel van dergelijke kwalitatief onderzoek is graven naar dieperliggende, vaak onbewuste percepties, ideeën enz. die andere vormen van (veeleer kwantitatief) marktonderzoek niet kunnen achterhalen.
Naast dieperliggende topics kan er overigens ook kort naar kwantitatieve zaken gepeild worden (bv voorkeur van tv-zenders, …), maar dit kan/mag nooit het hoofddoel zijn van een focusgroep.
Benieuwd hoe je een focusgroep praktisch aanpakt? Je ontdekt er hier meer over.
Focusgroepen, iets voor mijn organisatie?
De inzichten die focusgroepen met zich kunnen meebrengen, zijn zo cruciaal dat we bij BDDB sterk geloven in de kracht ervan en ze dus ook vaak aanbevelen.
Daarnaast is het minstens even belangrijk om de inzichten vervolgens te gebruiken tijdens de verdere ontwikkeling van je strategie in strategische workshops of in sales-opleidingen.
Benieuwd welke cruciale inzichten we ook voor jouw organisatie kunnen halen uit focusgroepen? Contacteer ons gerust.