Select Page

Waarom focusgroepen van goudwaarde zijn

Deskundig uitgevoerde focusgroepen kunnen van onschatbare waarde zijn voor je organisatie. Hieronder ontdek je waarom.

→ Read: 5 min

Wat bepaalt het gedrag van je klanten?

We gaan er vaak van uit dat wijzelf en anderen op een weldoordachte wijze door het leven stappen. Voor een deel klopt dat zeker. Maar ons gedrag wordt veel meer dan je denkt gestuurd door dieperliggende, vaak onbewuste percepties, drempels, ideeën en meningen. Te weten komen wat deze dieperliggende zaken precies inhouden bij je doelgroep en hoe je ze kan bijsturen, is uiteraard van groot strategisch belang. Marktonderzoek kan je hier bij helpen.

Marktonderzoek komt echter in alle vormen en maten. Welk type marktonderzoek is dan aangewezen?

Het gedrag van je klanten wordt voor een groot deel gestuurd door onbewuste percepties, drempels, ideeën en meningen.

Kwantitatief of kwalitatief?

De inzichten die je krijgt uit focusgroepen zijn van onschatbare waarde voor het succes van je organisatie.

Wat is een focusgroep precies?

Tijdens een focusgroep voeren de deelnemers (6 – 12) een gesprek in een interactieve setting omtrent een onderwerp, waarbij elke participant de kans krijgt om aan het woord te komen. Dit gesprek wordt geleid door een moderator. De duurtijd ligt rond 1,5 – 2 uur.

 

Focusgroepen, iets voor mijn organisatie?

Over Koen De Brouwer

Koen is al zijn hele leven lang gepassioneerd door hoe ons brein ons beïnvloedt en gelooft rotsvast in de combinatie van praktijkervaring met wat de wetenschap ons leert.
Hij licht hier graag een tip van de sluier op.

koen@bddb.be
0484 75 79 74