Evidence-based werkwijze
door Koen De Brouwer | Laatste update: 06/03/2023
– Leestijd: 5 min –
Wat betekent een “evidence-based” werkwijze precies? We krijgen die vraag wel vaker. We beantwoorden ze graag met een concreet voorbeeld.
Definitie
Kort samengevat: In een evidence-based werkwijze baseer je je beslissingen niet op buikgevoel of zwarte magie, maar wel op zaken met een bewezen staat van dienst. Maar hoe weet je nu welke zaken hieraan voldoen? Waarop baseer je je beslissingen dan? Kijken we naar de definitie van “evidence-based” hieronder, zien we onmiddellijk de belangrijke rol van de wetenschappelijke literatuur:
Evidence-based
adjective
/ˈev.ɪ.dənsˌbeɪst/
→ Supported by a large amount of scientific research
Bron: Cambridge Dictionary
Bij BDDB zien we evidence-based breder dan énkel de wetenschappelijke literatuur als informatiebron, al heeft deze ook bijs ons een erg belangrijke rol.
Verschillende informatiebronnen
De informatiebronnen variëren wat per vakgebied, bijvoorbeeld:
- Bij marketing en sales zijn de drie belangrijkste 1) wetenschappelijk onderzoek, 2) data-analyses en (3) marktonderzoek
- In leiderschap & coaching is het onderzoek naar “leren bij volwassenen” essentieel, naast bv. ook de wetenschappelijke literatuur rond sociale & cognitieve psychologie.
- In de medische wereld werkt men dan weer rond wetenschappelijk onderzoek en klinische studies.
- …
Wat betekent dit nu concreet in de praktijk? Bij wijze van voorbeeld gaan we hieronder dieper in op evidence-based marketing.
VOORBEELD: Evidence-based marketing
based
marketing
1) Wetenschappelijke literatuur (incl. statistische analyses)
De wetenschappelijke literatuur is een immense bron van bewezen (= evidence-based) technieken, principes, tips & tricks, enz voor zowel marketing, sales als leiderschap. We kijken dan vooral naar vakgebieden in de psychologie waarin deze door statistische analyses worden aangetoond. De artikels hieronder geven je alvast enkele voorbeelden.
De wetenschappelijke literatuur is een immense bron van bewezen technieken, principes en tips & tricks
Wetenschappelijke discipline
De psychologie is een wetenschappelijke discipline. Hierdoor moeten alle bevindingen daarom vertrekken vanuit de wetenschappelijke methode. Dit is een systematische manier om kennis te vergaren en steunt op bewijs met behulp van verschillende wiskundige instrumenten.
Deze wetenschappelijke werkwijze is vaak een wisselwerking tussen empirie en theorievorming. Hierbij wordt aan de hand van nieuwe onderzoeken en waarnemingen een bepaalde theorie steeds verder verfijnd. Dit proces kan zich over decennia uitstrekken.
2) Data-analyses
Naast de wetenschappelijke literatuur heb je nog een belangrijke bron van informatie: data-analyses.
Wat zeggen je data, je cijfers? Wat vertellen de concrete resultaten van je huidige online campagnes? Daarbij is het van belang om de juiste variabelen te meten en daarvoor de juiste tools te gebruiken. Ook cijfers van concurrenten of gelijkaardige organisaties kunnen een belangrijke bron van informatie zijn.
Naast je eigen cijfermateriaal maken we ook gebruik van kwantitatieve onderzoeken uitgevoerd. Enkele voorbeelden:
- Eye-tracking studies (zie bv. ons artikel over 4 lessen dankzij eye-tracking)
- AI analyse van verkoopsgesprekken
- Surveys i.v.m. employer branding
- …
Voorbeeld eye-tracking studie (meer info)
3) Marktonderzoek
Marketing without research is like a ship without a compass.
KWALITATIEF MARKTONDERZOEK
Als organisatie blijf je graag op de hoogte van de percepties en meningen die je klanten over je hebben. Om hier een diepgaand beeld over te krijgen, kan je beroep doen op kwalitatief marktonderzoek zoals diepte-interviews en focusgroepen.
- Een diepte interview is een kwalitatieve onderzoeksmethode waarin de interviewer meer te weten komt over de respondent. De interviewer werkt hierbij met een gestructureerde vragenlijst, al kan daar ook wel wat van afgeweken indien nodig. Er wordt steevast gewerkt met open vragen waarin de respondent vrijuit kan antwoorden.
- Tijdens een focusgroep voeren 6 tot 12 deelnemers een interactief gesprek omtrent een specifiek onderwerp. Elke participant krijgt de kans om aan het woord te komen. Dit gesprek wordt geleid door een moderator.
Meer weten? In onderstaande artikels vind je alvast meer informatie.
KWANTITATIEF MARKTONDERZOEK
Daarnaast heb je uiteraard ook kwantitatief marktonderzoek. Dit wordt eerder ingezet om theorieën en hypothesen te bevestigen of te verwerpen. Denk maar aan telefonische enquêtes of enquêtes op straat waar je gevraagd wordt om kort enkele vragen te beantwoorden.
Resultaten ervan zijn kwantificeerbaar, ze worden m.a.w. uitgedrukt in getallen, tabellen, grafieken, enz. diagrammen.
Wij brengen kwantitatief onderzoek onder bij data-analyses.
De evidence-based werkwijze, iets voor mijn organisatie?
Daar twijfelen wij al lang niet meer aan. Benieuwd wat een evidence-based werkwijze ook voor jouw bedrijf of organisatie kan betekenen? Neem gerust contact op. We zetten je graag op weg.