Het belang van eenvoud

homeMarketing & communicatiebelang van eenvoud

Ons brein is erg complex. Toch verkiest het zonder meer erg eenvoudige boodschappen. Hoe je een boodschap opstelt die binnendringt in ons brein? Dat ontdek je hier.

→ Read: 5 min

door Koen De Brouwer   |   24/02/2020

Het belang van eenvoud

De eerste rijlessen met de auto. We kennen het allemaal. Eén brok spanning achter het stuur en volle concentratie. Linkerpedaal indrukken, schakelen, voorzichtig lossen, rechterpedaal geleidelijk aan induwen en ondertussen op het aankomend verkeer letten en die straat insturen. Help! Je bent zodanig gefocust dat iets anders dan autorijden niet lukt.

Maar enkele maanden later ben je veel meer op je gemak. En vandaag – jaren later – rij je waarschijnlijk gewoon rond op automatisch piloot en kan je gerust een gesprek aangaan met je medepassagiers.

Hoe komt dit?

Ons brein is van nature lui en spant zich het liefst van al niet in. Om die reden gaat het ook zoveel mogelijk processen automatiseren, zoals autorijden. Wanneer je leert autorijden, is dat in het begin alle hens aan dek, maar na een tijdje heeft ons brein alle processen geautomatiseerd en rij je op automatische piloot. Zo hoeft het zich niet in te spannen.

Is er toch enige inspanning vereist, zoekt ons brein shortcuts om toch maar zo weinig mogelijk te moeten werken. In de literatuur worden die shortcuts ook wel heuristieken genoemd.

 

Waarom is ons brein dan zo lui? Dat heeft te maken met evolutie en bespreken we in een andere post over de impact van het reptielenbrein op marketing.

Het brein van je klanten houdt van eenvoudig te begrijpen communicatie.

De luiheid van het menselijke brein heeft een enorme invloed op hoe je marketing moet voeren.
Een marketing-campagne die complexe teksten en visuals gebruikt, behaalt meestal niet het gewenste doel. Logisch ook. Want als je boodschap niet eenvoudig te verwerken is, blokt ons brein die af. Het wil zicht (meestal) niet inspannen! Maar hoe creëren we dan een boodschap die wel binnendringt in ons brein? Door rekening te houden met enkele basisregels rond eenvoud. Je ontdekt er alvast enkele hieronder.

Hoe creëer je een breinvriendelijke boodschap?

Er bestaan gelukkig een paar basisregels. Wil je een boodschap met maximale impact? Hou je dan zeker aan de onderstaande principes.

Gebruik eenvoudig taalgebruik en hou het kort en bondig.

Begrijpt een 14-jarige je boodschap? Perfect! Ellenlange zinnen en complexe termen maken je boodschap moeilijker te begrijpen. Je denkt misschien dat je zo professioneel en kwaliteitsvol overkomt, maar eigenlijk wek je vooral frustratie op in de hoofden van je doelgroep.

 

Buttons op je website?

Zorg dat deze duidelijk stellen wat er gebeurt wanneer je er op klikt. Dit geldt des te meer wanneer je producten verkoopt op je webshop.

In het voorbeeld hieronder is “Toevoegen aan winkelmandje” bijvoorbeeld veel duidelijker dan “Bevestigen”. Deze laatste kan immers je klant het gevoel geven dat hij/zij door te klikken de aankoop onmiddellijk bevestigt. Wil je het nog duidelijker maken? Voeg dan een pictogram toe aan je button. Want dit maakt het nog eenvoudiger om de boodschap te begrijpen.

Gebruik een aangenaam en goed leesbaar lettertype

Een complex lettertype oogt misschien mooi, maar kan averechts werken. Het lettertype van de 1e zin hieronder is complex en daardoor moeilijk leesbaar. Dan scoort de 2e zin (met eenvoudig lettertype) een pak beter.

Deze zin zorgt ervoor dat je producten en diensten gemakkelijker verkocht worden.
Deze zin zorgt ervoor dat je producten en diensten gemakkelijker verkocht worden.

Zorg voor ademruimte

Zet niet alles dicht op elkaar. Op elkaar gepakte tekst en visuals zijn zodanig moeilijk te verwerken dat ons brein de meestal links laat liggen. Zorg dat je communicatie rust uitstraalt.
In het voorbeeld hieronder wordt dezelfde zin 11 keer herhaald. De zin in het midden valt niet alleen op, ze is ook veruit het eenvoudigste te begrijpen, ondanks het feit dat de lettergrootte een pak kleiner is dan de andere zinnen. Waarom? De ademruimte errond doet wonderen!

blank

Werk visueel

Gebruik foto’s, visuals, pictogrammen, infographics, enz. Ons brein verwerkt visuele informatie veel sneller en eenvoudiger dan tekst.
De onderstaande advertenties van Fanta tonen duidelijk aan dat een visual veel krachtiger is en beter werkt dan tekst. Wij kennen alvast weinig mensen die dorst krijgen van veel tekst!

blank
Ons brein verwerkt visuele informatie veel sneller en eenvoudiger dan tekst.

Maak gebruik van metaforen

Al eens aan metaforen gedacht in je communicatie? Ons brein vindt het immers kinderspel om die te begrijpen.
LandRover speelde dit erg knap uit in onderstaande advertentie.

blank

Gebruik social proof

Gebruik social proof. Mensen vertrouwen op het gedrag van anderen. Door dit uit te spelen kan ons brein eenvoudig de massa volgen en hoeft het geen complexe afwegingen te maken.

Is jouw communicatie wel eenvoudig te begrijpen?

Bij BDDB bouwen en implementeren we marketingstrategieën met eenvoud in gedachten. Om raak te schieten, moet je immers zeker zijn dat je boodschap goed begrepen wordt.

Benieuwd hoe we dat ook voor jouw bedrijf kunnen doen?

blank
Over Koen De Brouwer

Koen is al zijn hele leven lang gepassioneerd door hoe ons brein ons beïnvloedt en gelooft rotsvast in de combinatie van praktijkervaring met wat de wetenschap ons leert.
Hij licht hier graag een tip van de sluier op.

koen@bddb.be
0484 75 79 74

verwante artikels

halo effect

halo effect

Hoe vergroot je de kracht van je merk zonder elk product in the picture te plaatsen? Het halo-effect helpt je op weg.

Lees meer
afkeer van verlies

afkeer van verlies

Verhoog de impact van je communicatie door in te spelen op onze afkeer van verlies. Hoe? Dat ontdek je hier.

Lees meer
blank

BDDB
Marketing & communicatie

Bij BDDB ontwikkelen en implementeren we marketingoplossingen op maat. We combineren onze ruime praktijkervaring met wetenschappelijke principes om te komen tot blijvende en maximale resultaten.

 

→   Strategische mindset
→   Wetenschappelijk onderbouwd
→   Resultaatgerichte aanpak
→   Hands-on

contact

Meer weten? Afspraak maken?
Contacteer ons gerust. We helpen u graag verder.

blank

Koen

koen@bddb.be

0484 75 79 74