Belang van eenvoud
Ons brein is erg complex. Toch verkiest het zonder meer erg eenvoudige boodschappen. Hoe je een boodschap opstelt die binnendringt in ons brein? Dat ontdek je hier.
Het belang van eenvoud
De eerste rijlessen met de auto. We kennen het allemaal. Eén brok spanning achter het stuur en volle concentratie. Linkerpedaal indrukken, schakelen, voorzichtig lossen, rechterpedaal geleidelijk aan induwen en ondertussen op het aankomend verkeer letten en die straat insturen. Help! Je bent zodanig gefocust dat iets anders dan autorijden niet lukt.
Maar enkele maanden later ben je veel meer op je gemak. En vandaag – jaren later – rij je waarschijnlijk gewoon rond op automatisch piloot en kan je gerust een gesprek aangaan met je medepassagiers.
Hoe komt dit?
Ons brein is van nature lui en spant zich het liefst van al niet in. Om die reden gaat het ook zoveel mogelijk processen automatiseren, zoals autorijden. Wanneer je leert autorijden, is dat in het begin alle hens aan dek, maar na een tijdje heeft ons brein alle processen geautomatiseerd en rij je op automatische piloot. Zo hoeft het zich niet in te spannen.
Is er toch enige inspanning vereist, zoekt ons brein shortcuts om toch maar zo weinig mogelijk te moeten werken. In de literatuur worden die shortcuts ook wel heuristieken genoemd.
Waarom is ons brein dan zo lui? Dat heeft te maken met onze evolutie (reptielenbrein).
De luiheid van het menselijke brein heeft een enorme invloed op hoe je marketing moet voeren.
Een marketing-campagne met complexe teksten en visuals mist gegarandeerd zijn doel. Logisch ook. Als je boodschap moeilijk te verwerken is, blokt ons brein die af. Het wil zich (meestal) niet inspannen!
Hoe creëren we dan een boodschap die wel binnendringt in ons brein? Een goede start is alvast rekening houden met de volgende basisregels.
Hoe creëer je een breinvriendelijke boodschap?
Er bestaan gelukkig een paar basisregels. Wil je een boodschap met maximale impact? Hou je dan zeker aan de onderstaande principes.
Gebruik eenvoudig taalgebruik en hou het kort en bondig.
Begrijpt een 14-jarige je boodschap? Perfect! Ellenlange zinnen en complexe termen maken je boodschap moeilijker te begrijpen. Je denkt misschien dat je zo professioneel en kwaliteitsvol overkomt, maar eigenlijk wek je vooral frustratie op in de hoofden van je doelgroep.
Buttons op je website?
Zorg dat deze duidelijk stellen wat er gebeurt wanneer je er op klikt. Dit geldt des te meer wanneer je producten verkoopt op je webshop.
In het voorbeeld hieronder is “Toevoegen aan winkelmandje” bijvoorbeeld veel duidelijker dan “Bevestigen”. Deze laatste kan immers je klant het gevoel geven dat hij/zij door te klikken de aankoop onmiddellijk bevestigt. Wil je het nog duidelijker maken? Voeg dan een pictogram toe aan je button. Want dit maakt het nog eenvoudiger om de boodschap te begrijpen.
Gebruik een aangenaam en goed leesbaar lettertype
Een complex lettertype oogt misschien mooi, maar kan averechts werken. Het lettertype van de 1e zin hieronder is complex en daardoor moeilijk leesbaar. Dan scoort de 2e zin (met eenvoudig lettertype) een pak beter.
Zorg voor ademruimte
Zet niet alles dicht op elkaar. Op elkaar gepakte tekst en visuals zijn zodanig moeilijk te verwerken dat ons brein de meestal links laat liggen. Zorg dat je communicatie rust uitstraalt.
In het voorbeeld hieronder wordt dezelfde zin 11 keer herhaald. De zin in het midden valt niet alleen op, ze is ook veruit het eenvoudigste te begrijpen, ondanks het feit dat de lettergrootte een pak kleiner is dan de andere zinnen. Waarom? De ademruimte errond doet wonderen!
Werk visueel
Gebruik foto’s, visuals, pictogrammen, infographics, enz. Ons brein verwerkt visuele informatie veel sneller en eenvoudiger dan tekst.
De onderstaande advertenties van Fanta tonen duidelijk aan dat een visual veel krachtiger is en beter werkt dan tekst. Wij kennen alvast weinig mensen die dorst krijgen van veel tekst!
Maak gebruik van metaforen
Al eens aan metaforen gedacht in je communicatie? Ons brein vindt het immers kinderspel om die te begrijpen.
LandRover speelde dit erg knap uit in onderstaande advertentie.
Gebruik social proof
Gebruik social proof. Mensen vertrouwen op het gedrag van anderen. Door dit uit te spelen kan ons brein eenvoudig de massa volgen en hoeft het geen complexe afwegingen te maken.
Is jouw communicatie eenvoudig te begrijpen?
Bij BDDB bouwen en implementeren we marketingstrategieën met eenvoud in gedachten. Om raak te schieten, moet je immers zeker zijn dat je boodschap goed begrepen wordt.
Benieuwd hoe we dat ook voor jouw bedrijf kunnen doen?