Halo effect
Hoe vergroot je de kracht van je merk zonder elk product in the picture te plaatsen? Het halo-effect helpt je op weg.
Wat is het halo-effect?
Het halo-effect is een fascinerend concept dat in de jaren ’20 van de vorige eeuw in het leven geroepen door prof. Edward Thorndike in zijn artikel “A constant error in psychological ratings”.
Thorndike verwees initieel enkel naar de impact van het halo-effect op hoe we mensen evalueren, maar het gebruik ervan is na al die jaren uitgebreid, zeker op het gebied van merken en marketing.
Het halo-effect zegt dat als je één aspect van een merk (of iemand) graag hebt, je geneigd bent om positief te denken over andere aspecten van dat merk, zelfs als die twee aspecten niets met elkaar te maken hebben (!). De negatieve versie van het halo-effect heet overigens het horns-effect. Dit is zeker even krachtig, maar werkt net in de omgekeerde richting.
Hoe pas je het halo-effect toe in Marketing?
Er zijn tal van mogelijke toepassingen.
Een mooie verpakking van koffiebonen kan je doen geloven dat de koffie lekker is.
Een fles wijn met een etiket dat er duur uitziet, kan je doen geloven dat de wijn van betere kwaliteit is.
In de autosector wordt een (voor velen onbetaalbaar) sportief topmodel gebruikt om de evaluatie van de alledaagse modellen te verbeteren en zo meer te verkopen.
Een professionele website verbetert de perceptie van je diensten. Bezoekers zullen je beter beoordelen dan met een amateuristische website.
Het halo-effect vindt op websites vaak plaats door het principe van social proof:
- Gebruik logo’s van je beroemdste klanten. Bezoekers gaan er hierdoor van uit dat je kwalitatieve diensten of producten aflevert. Waarom zouden beroemde bedrijven anders met je in zee willen gaan?
- De positieve testimonials op je website verbeteren de indruk die potentiële leads krijgen.
- Heb je een online shop? Plaats de logo’s van grote spelers zoals Visa & Mastercard om vertrouwen te scheppen. Bij Coolblue hebben ze hun huiswerk duidelijk gemaakt en spelen dit goed uit:
Hoe gebruik je het halo-effect om je merk te versterken?
Naast de bovenstaande voorbeelden kan je verder een bescheiden poging wagen om iedereen te vertellen dat je een uitstekend product hebt. Maar het louter vertellen komt niet echt geloofwaardig over.
In plaats van te zeggen hoe goed je bent, bewijs je het beter. Maak het tastbaar! Het aantonen van de kwaliteit van elk product en/of service bij elke doelgroep is echter een vrijwel onmogelijke taak (om niet te vergeten bijzonder duur). Gelukkig zijn er nog professor Thorndike en zijn halo-effect.
Je organisatie hoeft niet overal de beste in te zijn. Je moet gewoon ergens de beste in zijn en het halo-effect helpt je dan verder op weg. Met enkele kanttekeningen natuurlijk: je moet sterk aanwezig zijn, je USP’s duidelijk kunnen aantonen, deze consistent herhalen, enz.
Benieuwd hoe we bij BDDB ook uw merk sterker kunnen maken?