Select Page

Het halo-effect

Hoe vergroot je de kracht van je merk zonder elk product in the picture te plaatsen? Het halo-effect helpt je op weg.

→ Read: 4 min

door Koen De Brouwer   |   Laatste update: 03/05/2021

Wat is het halo-effect?

Hoe pas je het halo-effect toe in Marketing?

Er zijn tal van mogelijke toepassingen.

Een mooie verpakking van koffiebonen kan je doen geloven dat de koffie lekker is.

Een fles wijn met een etiket dat er duur uitziet, kan je doen geloven dat de wijn van betere kwaliteit is.

Hoe gebruik je het halo-effect om je merk te versterken?

Naast de bovenstaande voorbeelden kan je verder een bescheiden poging wagen om iedereen te vertellen dat je een uitstekend product hebt. Maar het louter vertellen komt niet echt geloofwaardig over.
In plaats van te zeggen hoe goed je bent, bewijs je het beter. Maak het tastbaar! Het aantonen van de kwaliteit van elk product en/of service bij elke doelgroep is echter een vrijwel onmogelijke taak (om niet te vergeten bijzonder duur). Gelukkig zijn er nog professor Thorndike en zijn halo-effect.

Je organisatie hoeft niet overal de beste in te zijn. Je moet gewoon ergens de beste in zijn en het halo-effect helpt je dan verder op weg. Met enkele kanttekeningen natuurlijk: je moet sterk aanwezig zijn, je USP’s duidelijk kunnen aantonen, deze consistent herhalen, enz.

Benieuwd hoe we bij BDDB ook uw merk sterker kunnen maken?

Over Koen De Brouwer

Koen is al zijn hele leven lang gepassioneerd door hoe ons brein ons beïnvloedt en gelooft rotsvast in de combinatie van praktijkervaring met wat de wetenschap ons leert.
Hij licht hier graag een tip van de sluier op.

koen@bddb.be
0484 75 79 74